Bestuurderskaart

Als een autobus of vrachtwagen is uitgerust met een digitale tachograaf, dan heb je als chauffeur een bestuurderskaart nodig. Met deze bestuurderskaart worden de rij- en rusttijd geregistreerd op de tachograafkaart. 

U kunt uw aanvraag voor een bestuurderskaart indienen door op de link 'Bestuurderskaart aanvragen' rechts op deze pagina te klikken.

Status van uw aanvraag en levertermijn van de kaart

Als uw aanvraag compleet is, inclusief betaling, wordt de aanvraag in behandeling genomen. De levertermijn van uw kaart is 8 tot 10 werkdagen

De actuele status van uw aanvraag kunt u bekijken door in te loggen in de aanvraagportal. Wij verstrekken de status van uw aanvraag niet telefonisch.

Aanvraag voor particulieren

Als u een aanvraag voor uzelf wilt indienen, heeft u een particulier account nodig. Klik hier voor informatie hoe u als particulier kunt inloggen in de aanvraagportal

Om in aanmerking te komen voor een bestuurderskaart, moet u minimaal 185 kalenderdagen in Nederland zijn ingeschreven. 

Tijdens de aanvraagprocedure moet een aantal bewijsstukken worden geüpload. Zorg er daarom voor dat u, voordat u de aanvraag start, de volgende zaken bij de hand heeft:

  • inloggegevens van uw particuliere account;
  • nummer van het geldige Nederlandse rijbewijs B,C,D en/of E of digitaal bestand van het geldige buitenlandse rijbewijs (als u een buitenlands rijbewijs heeft);
  • digitaal bestand met uw pasfoto, die voldoet aan de eisen conform de fotomatrix behorende bij de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001;
  • digitaal bestand met uw handtekening;
  • digitaal betaalmiddel (iDEAL, creditcard). 

Als u er tijdens de aanvraag voor kiest om de pasfoto en/of handtekening niet digitaal aan te leveren, krijgt u een speciaal formulier toegestuurd. Een volledig digitaal ingediende aanvraag heeft een kortere doorlooptijd dan wanneer er wordt gekozen om de pasfoto en handtekening na te zenden.

Aanvraag voor bedrijven

Als u een aanvraag voor uw werknemer wilt indienen, heeft u een eHerkenning account nodig. Klik hier voor informatie hoe u als bedrijf kunt inloggen in de aanvraagportal

Om in aanmerking te komen voor een bestuurderskaart, moet de begunstigde minimaal 185 kalenderdagen in Nederland zijn ingeschreven.

Tijdens de aanvraagprocedure moet een aantal bewijsstukken worden geüpload. Zorg er daarom voor dat u, voordat u de aanvraag start, de volgende zaken bij de hand heeft:

  • eHerkenning inloggegevens;
  • nummer van het geldige Nederlandse rijbewijs B,C,D en/of E van de begunstigde of digitaal bestand van het geldige buitenlandse rijbewijs (als de begunstigde een buitenlands rijbewijs heeft);
  • digitaal bestand met de pasfoto van de begunstigde, die voldoet aan de eisen conform de fotomatrix behorende bij de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001;
  • digitaal bestand met de handtekening van de begunstigde;
  • digitaal betaalmiddel (iDEAL, creditcard). 

Verlengen

Voor de aanvraag voor een verlenging moet u opnieuw voldoen aan de vereisten voor afgifte van een bestuurderskaart. Daarnaast moet u opnieuw een pasfoto aanleveren.